Univ.-Lekt. Dr. phil. Christina Natlacen
Christina Natlacen is an art and media theorist with a special emphasis on photography and film. Her working method is oriented towards Cultural Studies and is based on visual material from art, popular culture and science. Longstanding research focuses on the history, theory and aesthetics of photography. In recent years – supported by an inspiring collaboration with colleagues from Romance Studies and German Studies – film has become another center of interest. In terms of content, she is currently concerned with, among other things, visual forms of self-presentation in different contexts as well as with conceptions of nature in the age of the Anthropocene.
After having studied art history at the University of Vienna, she received her PhD with a DOC-scholarship from the Austrian Academy of Sciences in 2006 at the University of Graz with a thesis on Arnulf Rainer’s photographic self-stagings. A temporary position in the photo department of the Albertina in Vienna followed, before she became a fellow of the Manfred & Hanna Heiting Fund in the photo collection of the Rijksmuseum in Amsterdam.
In addition to teaching positions at the universities of Vienna and Graz, she worked at the University of Siegen as a research assistant with Prof. Dr. Susanne Regener at the Chair for Media History and Visual Culture. From 2013 to 2019 she held a junior professorship for Media Studies and Cultural Studies at the Institute for Theory at the Academy of Fine Arts Leipzig.
Christina Natlacen is currently working as a lecturer, author and critic in Vienna. She is completing a monograph on a visual media history of the individual in public space, based on photographic and cinematic source material from the period 1880 to 1930.
Contact
Office Hours: by Appointment
Kontakt: christina.natlacen[a]uni-ak.ac.at
Books
Arnulf Rainer und die Fotografie. Inszenierte Gesichter, ausdrucksstarke Posen. Petersberg: Imhof 2010.
Looking for New Ways within Scientific Visualization. A.-L. Donnadieu’s ‚La photographie des objets immergés’. Amsterdam: Rijksmuseum’s Studies in Photography 2009.
Papers
Die Photographie Gebrauchsanweisung. Timm Rauterts ‚Bildanalytische Photographie’ vor dem Hintergrund der sozialen Praxen der Fotografie. In: Stephanie Buck et al. (Hg.): Timm Rautert. Bildanalytische Photographie 1968-1974. Göttingen: Steidl 2020, S. 155-167.
Imaginäre Blickpunkte. Medienwissenschaftliche Betrachtungen zu Georg Brückmanns Fotoserie ‚Kundmanngasse 19’. In: Georg Brückmann. Kundmanngasse 19. Wittgensteins Denkgebäude. Eine Rekonstruktion. Berlin: Distanz 2019, S. 100-104.
Vom Straßenraum zum Bildraum. Helen Levitts Fotobuch ‚A Way of Seeing’ von 1965. In: Walter Moser (Hg.), Helen Levitt. Heidelberg: Kehrer 2018, S. 34-41.
Die Stadt als Interaktionsraum. Bilder von Passanten auf den Straßen von Paris zwischen 1875 und 1900. In: Sabine Krause und Heide Flagner (Hg.), Räume und Medien in der Romania. Hildesheim: Georg Olms 2018, S. 113-124.
Rotes Erwachen, seelische Wüste. Michelangelo Antonionis erster Farbfilm. In: Die Straßen, die Fabriken, die Farben, der Himmel, die Menschen. In Referenz zu: ‚Die rote Wüste’ von Michelangelo Antonioni. Salzburg: Fotohof Edition 2017, S. 6-32.
‚With all its Life and Reality’. Der Schnappschuss innerhalb des Amateurdiskurses. In: Renate Wöhrer (Hg.), Wie Bilder Dokumente wurden. Zur Genealogie dokumentarischer Darstellungspraktiken. Berlin: Kadmos 2015, S. 141-153.
‚Jeder sein eigener Filmstar’. Private Fotografien als Spiegel öffentlicher Schauspielerporträts im Berlin der späten 1920er Jahre. In: Rundbrief Fotografie, Heft 1, 2015, S. 16-25.
Archivieren als künstlerische Praxis. Bruchstücke eines Registers, „Im Fokus: Exploring the Photographic Archive” gemeinsam mit Renate Wöhrer. In: Eikon, Heft 91, 2015, S. 45-57.
Viktoria Binschtok. Vom Suchen und Finden von Bildern. In: Camera Austria, Heft 128, 2014, S. 9-22.
Körper/Bild/Theater. Arnulf Rainers performatives Werk. In: Antonia Hoerschelmann und Helmut Friedel (Hg.), Arnulf Rainer. Köln: Walther König 2014, S. 70-77.
Im Angesicht der Wirklichkeit. Fotografische Verweise in Michael Hanekes ‚Code inconnu’. In: Marijana Erstić und Christina Natlacen (Hg.), Pasolini – Haneke. Filmische Ordnungen von Gewalt, erschienen in der Reihe Navigationen, Jg. 14, Heft 1, 2014, S. 103-114.
Der Körper, die Kräfte. Anmerkungen zu Erwin Wurms Serie De Profundis. In: Antonia Hoerschelmann (Hg.), Erwin Wurm. De Profundis. Ostfildern: Hatje Cantz 2013, S. 28-37.
Picturing Tourists in Front of Sights. Amateur Photography and the Question of Identity. In: Sonja Kmec und Viviane Thill (Hg.), Tourists and Nomads. Amateur Images of Migration. Marburg: Jonas 2012, S. 69-78.
Körper / Medium / Bild. Wiener Aktionismus und Body Art. In: Klaus Albrecht Schröder und Walter Moser (Hg.), Körper als Protest. Ostfildern: Hatje Cantz, 2012, S. 53-77.
Der Boulevard als Schwellenraum. Fotografische Bildpraxis im Atelier und auf der Straße. In: Walburga Hülk und Gregor Schuhen (Hg.), Haussmann und die Folgen. Vom Boulevard zur Boulevardisierung. Tübingen: Narr 2012, S. 91-101.