Dissertations in Progress

Advisor: Gabriele Jutz

Sebastian Voltmer
Photography as “Argument” in the Natural Sciences.

Patrick Kwasniewski
Hard-Core: Sex and Gender in Contemporary Gonzo Pornography.

Yasaman Hassani
Modernity and Modernism in Iranian Post-Revolutionary Cinema.

Vera Kumer
Art and Surveillance: Making the Invisible Visible.

Sandra Ladwig
Leisure as a Phenomenon of Modernism in Austrian Amateur Films of the 1920s to 1980s.

Feng Lei
“Alternative Screens” in Western Avant-Garde Cinema: A Media-Archaeological Approach.

 

Finished Dissertations

Advisor: Gabriele Jutz

If not indicated otherwise, the following dissertations were submitted to the University of Applied Arts Vienna.

2015
Walter Moser
Film-Stills von Warren Lynch zu Erich von Stroheims „Greed“ (1924). Zum Verhältnis von Fotografie und Film.
Eingereicht am Institut für Kunstgeschichte der Universität Wien. Weitere Betreuerinnen: Martina Pippal, Monika Faber.

2014
Robert Andreas Buchta
Mediale Spielorte der Ambivalenz. Selbstreflexive Strategien im Spannungsfeld zwischen filmischer Konstruktion und fotografischer Indexikalität.

Kristina Pia Hofer
Media Genealogies and the Pornographic “Real”: Essays on Amateur Pornography.

Finished Dissertations (as an advisor or co-assessor)

Advisor: Gabriele Jutz

2017
Franziska Bruckner
From Ober(münch)hausen to Tricky Vienna: Hybrid Forms of Animation in the German Film d’Auteur.
Submitted to the Institute for Theater, Film und Media Studies, University of Vienna, Faculty of Philological and Cultural Studies
Advisor: Christian Schulte
Co-Advisor and co-assesssor: Gabriele Jutz

2017
David Martin-Krems
Stagings of the Photographic: Technology and Aesthetics of Media Transformation.
Submitted to the Institute for Theater, Film und Media Studies, University of Vienna, Faculty of Philological and Cultural Studies
Advisor: Klemens Gruber
Co-Assessor: Gabriele Jutz

Bettina Brunner
A Thwarted History of Structural Film: Tony Conrad, Peter Kubelka und Joyce Wieland’s Film Practices and their Resonance in Contemporary Art.
Submitted to the Academy of Fine Arts Vienna
Advisor: Sabeth Buchmann
Co-Assessor: Gabriele Jutz

2016
Martina Panelli
La réécriture comme autoportrait: Formes d’incarnation et de contact entre le cinéma expérimental féminin et l’art visuel.
Submitted at Università degli Studi Udine and Université de Paris 8
Advisors: Leonardo Quaresima (Udine) and Christa Blümlinger (Paris 8)
Co-Assessor: Gabriele Jutz

BA Theses in Progress

Advisor: Gabriele Jutz

If not indicated otherwise, the following dissertations were submitted to the University of Applied Arts Vienna.

Janine Pölzl
Berührung mit Gestern. Zum Begriff der Spur in der Fotografie.

Bernadette Anzengruber
Mädchen in Uniform (Leontine Sagan, 1931).

Avelina Götz
Filmprogramme der „Cinegram“ (Großbritannien 1937-1938) aus den Beständen des Österreichischen Filmmuseums. 

Junia Lahner
Scary, Uncertain Times. Horror im Post-Cinema am Beispiel von „Paranormal Activity 2“ (USA 2010).

Bianca Prenner
The Circle (Jafar Panahi, 2000).

Completed BA Theses

Advisor: Gabriele Jutz

If not indicated otherwise, the following dissertations were submitted to the University of Applied Arts Vienna.

Markus Glatz
Billy Wilders „Sunset Boulevard“. Text und Kontext.

Publications

Advisor: Gabriele Jutz

“‘Retrograde Remediation.’ Medienübergreifende Übersetzungen in der zeitgenössischen filmbezogenen Kunst.” Springerin, n° 2, Spring 2018, 38–42.

“Reset the Apparatus! Reconfiguring the Photographic and the Cinematic.” In: Eikon. International Magazine for Photography and Media Art, No. 97, 2017, 45–56 (together with Nina Jukić und Edgar Lissel).

“Experimentalfilm.” In: Handbuch Filmanalyse, edited by Malte Hagener, Volker Pantenburg. Wiesbaden: Springer Verlag 2017.
Online: https://doi.org/10.1007/978-3-658-13352-8_31-1

“‘Man, There Ain’t No Film in That Shit!’ Matter, Meaning and the Politics of Pixelvision Video.” In: Dated Formats Now! Material Practices in Audiovisual Art, edited by Kristina Pia Hofer and Marietta Kesting, 54–71 (= FKW, Zeitschrift für Geschlechterforschung und visuelle Kultur, n° 61, 2017).
Online: https://www.fkw-journal.de/index.php/fkw/article/view/1393/1395

“A Carriage of Desire.” In: Sigmund Freud Gruß an Ruhs. After You Get What You Want, You Don’t Want It, edited by Beate Hofstadler and Robert Pfaller, 73–74. Frankfurt/Main: Fischer 2016.

“Das gefräßige Auge. Oralität und Film.” In: Lust. Verschlingen. Alles. Oralität und ihre theoretischen, klinischen und kulturellen Manifestationen, edited by Elisabeth Skale, Sabine Schlüter, Ulrike Kadi, 176–187. Vienna: Mandelbaum Verlag, 2016.

 

Dissertations in Progress

Advisor: Ingeborg Reichle

Jan Lauth
piktoHaptik

Finished Dissertations

Advisor: Ingeborg Reichle

2016
Pinar Yoldas

Speculative Biology: Creating Futurities at the Age of the Anthropocene.
(zusammen mit Prof. Dr. Mark B. N. Hansen, Prof. Dr. Mark Olson und Prof. Bill Seaman, Duke University)

2018
Ulrike Möntmann
Outcast Registration. Kunst und Forschung: Projektbericht über Abhängigkeiten und Gewalträume.
(zusammen mit Prof. Peter Weibel)

MA Theses in Progress

Advisor: Ingeborg Reichle

Ruri Kawanami
Weltkunst: Zum Verhältnis von Ethnologischen und Ästhetischen
(Arbeitstitel)
(zusammen mit Dr. Holger Brohm, Humboldt-Universität zu Berlin)

 

MA Theses in Progress

Advisor: Gabriele Jutz

Naëmi Handler
Ver-Gegenwärtigen und Greif-bar machen. Miniatur-Figuren und -Landschaftsmodelle in Rithy Panhs L’Image Manquante” und Hotel Moderns“ La Grande Guerre ” .

Completed MA Theses

Advisor: Gabriele Jutz

 2016
Johannes Mandorfer
Troubled Meaning – Instabile Audio-Visionen bei John Smith.

2015
Fei Leng
Frederick J. Kiesler’s Involvement with Film Culture.

2014
Jürgen Matthias Köhler
Bruce(x)ploitatation. Subversion in Bruce LaBruce’s Film “The Raspberry Reich”.
Submitted to the Institute of Theater, Film and Media Studies, University of Vienna.

Gerda Katharina Prantl
Körper und Schrift im Film oder This Is the Title of This Thesis. Markierungen von Subjektivität und Expressivität im Experimentalfilm der 1970er und 1980er Jahre am Beispiel von Su Friedrich, Michael Snow und Hollis Frampton.

Terezie Traxlerovà
Authentizitätsstrategien der Neuen Wellen: Komparative Analyse der Filme Les 400 coups (The 400 blows, 1959) von François Truffaut und Lásky jedné plavovlásky (Loves of a Blonde, 1965) von Miloš Forman.

2013
Doris Kepplinger
Practice for the Big Game. Facetten von Mannwerdung in “American Pie”.

2012
Julia Weidner
Alltagssoundtrack selbstgemacht. Singen als subversive Strategie in der zeitgenössischen Kunst.

Jutta Strohmair
Bewegter Stillstand. Digitale Bewegungsbilder zwischen fotografischer und filmischer Medialität. Co-advisor: Barbara Putz-Plecko.

2011
Jasmin Schaitl
Wieder erlebbar machen. Vom Dokument zur Repräsentation. Der Zwiespalt der Performance zwischen Ephemerität und Historisierung.

Anselm Tröster
An Art Version of Home Movies. Privates in den Werken von Stan Brakhage und Jonas Mekas.

2010
Miriam Hamann
Der Blick bei Sophie Calle. Inszenierungen zwischen Authentizität und Fiktion.

Marlies Pöschl
Kino a.a.O. Aufführungspraktiken in öffentlichen Räumen.