Hon.Prof. Dr. Gabriele Jutz
Gabriele Jutz is Honorary Professor of Film and Media Studies in the Department of Media Theory. Her current research interests include the history and theory of moving image-based art from experimental film, experimental animation and hybrid forms (moving images combined with painting, photography, performance, sculpture, etc.) to artists’ moving images (in a gallery or museum) as well as image/sound relations in audiovisual practices anchored in artistic contexts.
Since 2021 she has been a partner in the research project “Moving in Every Direction: Künstlerische Forschung als Beitrag zur Entwicklung aktueller Raumkonfigurationen für das bewegte Bild,” a research project funded by the Swiss National Science Foundation. Since 2020 she has worked as a partner with “Ecstatic Truth,” an international research network that organizes an annual symposium exploring the interface between animation and documentary. From 2015 to 2017 she participated in the International Research Network’s “Film and the Other Arts,” funded by the Arts & Humanities Research Council (AHRC). From 2016 to 2019 she was a key member of “RESET THE APPARATUS! A Survey of the Photographic and the Filmic in Contemporary Art,” a project funded by the Austrian Science Fund/PEEK that dealt with “obsolete” media and technologies in contemporary art practices.
In 2010, her book Cinéma brut. Eine alternative Genealogie der Filmavantgarde (De Gruyter) discussed experimental film practices that reject the usual tools of filmmaking: films made without the use of a camera, films made of found footage, and films that expand the limits of the film “performance” beyond what takes place on the screen.
In 2010, she was a Professor of Film Studies at Johann Wolfgang von Goethe University in Frankfurt am Main; and in 1991 at Freie Universität Berlin. She has lectured at the Universities of Vienna, Salzburg, Graz, and at Danube University Krems. From 2001 to 2003 she received a scholarship from the Austrian Science Fund to pursue her postdoctoral research (habilitation). From 1988 to 1994 she participated in a French-Austrian exchange program between the Austrian Academy of Sciences and France/CNRS (Centre National de Recherche Scientifique). In 1987 she received a three-year research grant from the Austrian Science Fund (FWF) to research Gender and Film. She finished her studies at Paris Lodron University of Salzburg in 1988 with a PhD on Fiction Film as a Source of Historiography. She received her MA (Lehramt) in History and Romance Studies in 1984 (University of Salzburg). In 1983 she received her Diplôme d’études approfondies (DEA) in film studies at University Paris 3 Sorbonne.
She is a member of several Director’s Boards: Synema – Gesellschaft für Film und Medien (Vienna); the Austrian Society of Semiotics; the Center for Avant-Garde Studies, University of Iceland; she is also the National Representative to the Executive Committee in the International Association for Semiotic Studies. She is a member of: NECS – European Network for Cinema and Media Studies; EAM – European Network for Avant-Garde and Modernism Studies; and of GfM – Gesellschaft für Medienwissenschaft.
Contact
Office Hours: by Appointment
Phone: +43-699 12108144
Email: gabriele.jutz[at]uni-ak.ac.at
Showroom: Gabriele Jutz
- title
- Die Politik des Dialekts in der österreichischen Filmavantgarde
- type
- Speech
- keywords
- Media Research, Arts, Österreich, Filmavantgarde, Sprache, Umgangssprache
- texts
- Abstract
- Die soziopolitische Stellung des österreichischen Dialekts in den Jahren nach dem Zweiten Weltkrieg spiegelte die kulturelle Identitätskrise des Landes wider. Wer ein genuines österreichisches Deutsch reklamierte, das sich sowohl phonetisch als auch lexisch von jenem des Nachbarlandes unterschied, demonstrierte den Wunsch nach einer eigenständigen sprachlichen Identität, fernab von pangermanischen Stereotypen. Zum anderen aber haftete gerade der Mundart der Geruch der Scholle an. Sie mußte sich dem Vorwurf stellen, „volkstümlich“ zu sein und nationalsozialistische Stereotypen zu prolongieren. Im Bereich des Films ist es auffällig, daß der österreichische Heimatfilm der 1950er Jahre Regionalismus feierte, zugleich es aber vermied, regionale Dialekte einzusetzen, wohl deshalb, weil der kommerzielle Spielfilm hauptsächlich für den deutschen Markt bestimmt war und eine wichtige Rolle für die Propagierung Österreichs als Tourismusland spielte. Dialekt wurde in den Jahren nach dem Zweiten Weltkrieg sowohl von der offiziellen Hochkultur als auch von der Populärkultur gering geschätzt. Hingegen war es die „Wiener Gruppe“, die den Dialekt als Mittel von Sprach- und Gesellschaftskritik für sich entdeckte. In den Dialektgedichten von H.C. Artmann, Oswald Wiener, Gerhard Rühm u.a. sollte eine Umgangssprache beim Wort genommen und als eigenständiges Sprachmaterial für Literatur mit Avantgarde-Anspruch verwendet werden. Durch den Einsatz des Dialekts wird neben dem klanglichen Reichtum die Unmittelbarkeit des Ausdrucks und die mögliche Resemantisierung der Worte durch Verfremdung gesucht. Die etwa zeitgleich mit den Arbeiten der „Wiener Gruppe“ entstandenen Avantgardefilme setzten diese Entwicklung im Bereich des Films fort. Am Beispiel von Peter Kubelkas Mosaik im Vertrauen (1955) und Ferry Radax’ Sonne halt! (1959-1962) soll dieses besondere Verhältnis der österreichischen Filmavantgarde zum Dialekt zur Diskussion gestellt werden.
- title of event
- First biennial conference of the European Network for Avant-Garde and Modernism
- organisers/management
- Universität Gent
- contributors
- Gabriele Jutz
- Panelist
- date, time and location
- date
- 2008-05-29 - 2008-05-30
- location
- Gent (Belgien)