Hon.Prof. Dr. Gabriele Jutz
Gabriele Jutz is Honorary Professor of Film and Media Studies in the Department of Media Theory. Her current research interests include the history and theory of moving image-based art from experimental film, experimental animation and hybrid forms (moving images combined with painting, photography, performance, sculpture, etc.) to artists’ moving images (in a gallery or museum) as well as image/sound relations in audiovisual practices anchored in artistic contexts.
Since 2021 she has been a partner in the research project “Moving in Every Direction: Künstlerische Forschung als Beitrag zur Entwicklung aktueller Raumkonfigurationen für das bewegte Bild,” a research project funded by the Swiss National Science Foundation. Since 2020 she has worked as a partner with “Ecstatic Truth,” an international research network that organizes an annual symposium exploring the interface between animation and documentary. From 2015 to 2017 she participated in the International Research Network’s “Film and the Other Arts,” funded by the Arts & Humanities Research Council (AHRC). From 2016 to 2019 she was a key member of “RESET THE APPARATUS! A Survey of the Photographic and the Filmic in Contemporary Art,” a project funded by the Austrian Science Fund/PEEK that dealt with “obsolete” media and technologies in contemporary art practices.
In 2010, her book Cinéma brut. Eine alternative Genealogie der Filmavantgarde (De Gruyter) discussed experimental film practices that reject the usual tools of filmmaking: films made without the use of a camera, films made of found footage, and films that expand the limits of the film “performance” beyond what takes place on the screen.
In 2010, she was a Professor of Film Studies at Johann Wolfgang von Goethe University in Frankfurt am Main; and in 1991 at Freie Universität Berlin. She has lectured at the Universities of Vienna, Salzburg, Graz, and at Danube University Krems. From 2001 to 2003 she received a scholarship from the Austrian Science Fund to pursue her postdoctoral research (habilitation). From 1988 to 1994 she participated in a French-Austrian exchange program between the Austrian Academy of Sciences and France/CNRS (Centre National de Recherche Scientifique). In 1987 she received a three-year research grant from the Austrian Science Fund (FWF) to research Gender and Film. She finished her studies at Paris Lodron University of Salzburg in 1988 with a PhD on Fiction Film as a Source of Historiography. She received her MA (Lehramt) in History and Romance Studies in 1984 (University of Salzburg). In 1983 she received her Diplôme d’études approfondies (DEA) in film studies at University Paris 3 Sorbonne.
She is a member of several Director’s Boards: Synema – Gesellschaft für Film und Medien (Vienna); the Austrian Society of Semiotics; the Center for Avant-Garde Studies, University of Iceland; she is also the National Representative to the Executive Committee in the International Association for Semiotic Studies. She is a member of: NECS – European Network for Cinema and Media Studies; EAM – European Network for Avant-Garde and Modernism Studies; and of GfM – Gesellschaft für Medienwissenschaft.
Contact
Office Hours: by Appointment
Phone: +43-699 12108144
Email: gabriele.jutz[at]uni-ak.ac.at
Showroom: Gabriele Jutz
- title
- Wienerinnen – Schrei nach Liebe (Kurt Steinwendner 1952)
- type
- Chapter
- texts
- authors
- Gabriele Jutz
- publishers
- Spector Books
- date
- 2022
- location
- Leipzig, SN, Deutschland
- URL
- PICTURING AUSTRIAN CINEMA – Unter diesem Titel soll, initiiert vom Österreichischen Filminstitut und produziert vom Österreichischen Filmmuseum ein umfänglicher Bild- und Textband erscheinen: 100 Standbilder aus 100 Werken der österreichischen Filmproduktion seit 1945, jeweils beschrieben von 100 hochkarätigen internationalen Filmemacher:innen, Literat:innen und Publizist:innen aus den Bereichen Kritik, Filmtheorie, Wissenschaft. Diese sollen nach freier Wahl des jeweiligen Kaders/Standbilds darüber meditieren, was das Spezifische, vielleicht sogar speziell zu Österreich Zuordenbare an diesem jeweiligen Bild sein soll - egal, ob dieses aus einem Spiel-, Dokumentar oder Experimentalfilm stammt. Ziel des – an das Konzept eines gemeinsam mit dem im Vorjahr verstorbenen Frederick Baker an der University of Cambridge (GB) ausgetragenen Symposiums Picturing Austrian Cinema angelehnten – Projekts ist eine von Expertise getragene und zugleich spielerische Abbildung jahrzehntelanger Auseinandersetzung mit der österreichischen Filmproduktion. Als editorischer Partner fungiert unter der Leitung von Jan Wenzel der in den letzten Jahren mit mehreren Deutschen Verlagspreisen ausgezeichnete Verlag Spector Books. Er ist – mit Stammautoren wie etwa Alexander Kluge und der Aufarbeitung des textlichen Nachlasses von Jonas Mekas auch im Filmbereich – ein bewährter und international vernetzter Partner, der sich, an der Schnittstelle von Kunst und Diskurs, insbesondere um die Valorisierung des Bildes bzw. des Audiovisuellen bemüht. Spector Books zeichnet sich zudem durch seine erfolgreiche Arbeit an (neuen) Distributionswegen aus (mit über den europäischen Raum hinausreichenden Belieferungszielen wie Nordamerika, Afrika, Japan und China). PICTURING AUSTRIAN CINEMA, das Buch, greift also in ambitionierter graphischer Gestaltung die Spezifik des Filmischen und der Projektion auf: Pro Kader und Autor:in sind zwischen 3000 und 6000 Anschläge geplant, um einen schnellen Takt beizubehalten. Realisiert werden soll das Buch im Zeitraum von August 2021 – Mai 2022. Eine Präsentation im Rahmen des Filmfestivals von Cannes 2022 ist angestrebt. Das Buch wird in zwei Sprachen erscheinen – deutsch und englisch.
- published in
- title
- Picturing Austrian Cinema.
- subtitle
- 99 Films/100 Comments
- editors
- Katharina Müller, Claus Philipp