Hon.Prof. Dr. Gabriele Jutz
Gabriele Jutz is Honorary Professor of Film and Media Studies in the Department of Media Theory. Her current research interests include the history and theory of moving image-based art from experimental film, experimental animation and hybrid forms (moving images combined with painting, photography, performance, sculpture, etc.) to artists’ moving images (in a gallery or museum) as well as image/sound relations in audiovisual practices anchored in artistic contexts.
Since 2021 she has been a partner in the research project “Moving in Every Direction: Künstlerische Forschung als Beitrag zur Entwicklung aktueller Raumkonfigurationen für das bewegte Bild,” a research project funded by the Swiss National Science Foundation. Since 2020 she has worked as a partner with “Ecstatic Truth,” an international research network that organizes an annual symposium exploring the interface between animation and documentary. From 2015 to 2017 she participated in the International Research Network’s “Film and the Other Arts,” funded by the Arts & Humanities Research Council (AHRC). From 2016 to 2019 she was a key member of “RESET THE APPARATUS! A Survey of the Photographic and the Filmic in Contemporary Art,” a project funded by the Austrian Science Fund/PEEK that dealt with “obsolete” media and technologies in contemporary art practices.
In 2010, her book Cinéma brut. Eine alternative Genealogie der Filmavantgarde (De Gruyter) discussed experimental film practices that reject the usual tools of filmmaking: films made without the use of a camera, films made of found footage, and films that expand the limits of the film “performance” beyond what takes place on the screen.
In 2010, she was a Professor of Film Studies at Johann Wolfgang von Goethe University in Frankfurt am Main; and in 1991 at Freie Universität Berlin. She has lectured at the Universities of Vienna, Salzburg, Graz, and at Danube University Krems. From 2001 to 2003 she received a scholarship from the Austrian Science Fund to pursue her postdoctoral research (habilitation). From 1988 to 1994 she participated in a French-Austrian exchange program between the Austrian Academy of Sciences and France/CNRS (Centre National de Recherche Scientifique). In 1987 she received a three-year research grant from the Austrian Science Fund (FWF) to research Gender and Film. She finished her studies at Paris Lodron University of Salzburg in 1988 with a PhD on Fiction Film as a Source of Historiography. She received her MA (Lehramt) in History and Romance Studies in 1984 (University of Salzburg). In 1983 she received her Diplôme d’études approfondies (DEA) in film studies at University Paris 3 Sorbonne.
She is a member of several Director’s Boards: Synema – Gesellschaft für Film und Medien (Vienna); the Austrian Society of Semiotics; the Center for Avant-Garde Studies, University of Iceland; she is also the National Representative to the Executive Committee in the International Association for Semiotic Studies. She is a member of: NECS – European Network for Cinema and Media Studies; EAM – European Network for Avant-Garde and Modernism Studies; and of GfM – Gesellschaft für Medienwissenschaft.
Contact
Office Hours: by Appointment
Phone: +43-699 12108144
Email: gabriele.jutz[at]uni-ak.ac.at
Showroom: Gabriele Jutz
- title
- Eine durchkreuzte Geschichte des strukturellen Films
- subtitle
- Eine durchkreuzte Geschichte des strukturellen Films
- type
- Evaluation
- keywords
- Media Research, Arts
- texts
- Description
- Die Arbeit diskutiert Filmpraktiken im Umfeld des US-amerikanischen Structural Film abseits dessen Verortung im Rahmen hegemonialer Reinheitsbegriffe und eines Modernismus Greenbergscher Prägung. Dennoch handelt es sich bei der vorliegenden Arbeit nicht ausschließlich um eine historische Perspektive. Da sowohl in aktuellen wissenschaftlichen Publikationen praktiken der 1960er und 1970er Jahre rezipiert werden als auch in neueren künstlerischen Arbeiten auf formale Aspekte des strukturellen Films rekurriert wird, stellt Brunner die Frage, inwiefern gegenwärtige Diskurse und Praktiken eine neue Sicht auf dieses Kapitel der US-amerikanischen Filmavantgarde entwerfen können. Die Dringlichkeit einer diskursiven Neuverortung struktureller Filmpraktiken führt Brunner zu ihrem theoretischen Ansatz, im Speziellen zu Jacques Rancières Begriff der,,durchkreuzten Fabel". Über Rancières Verständnis der Moderne als ,,ästhetisches Regime" der Kunst, in dem jegliche Form medialer Reinheit ausgeschlossen ist, wird es möglich, eine essentialistische, vom Paradigma des Purismus geprägte Sicht zu überwinden. Gleichzeitig verschiebt sich der Fokus der Betrachtung des strukturellen Films von einer ontologischen auf eine epistemologische perspektive. Ein close reading der Flickerfilme von Tony Conrad und Peter Kubelka sowie der Porträtfilme von Joyce Wieland mit Bezugnahme auf Shirley Clarke, die allesamt dem erweiterten Kontext des Structural Film zuzurechnen sind, zeigt, wie problematisch es ist, diese Tendenz der Filmavantgarde in ein puristisches Schema einzupassen.
- authors
- Bettina Brunner
- date
- 2017-06-12
- location
- Akademie der bildenden Künste, Wien, Österreich
- published in
- title
- Eine durchkreuzte Geschichte des strukturellen Films.
- subtitle
- Tony Conrads, Peter Kubelkas und Joyce Wielands filmische Praktiken und deren Resonanzen in der Gegenwartskunst
- contributors
- Gabriele Jutz
- Expertizing
- Sabeth Buchmann
- Supervisor (Graduate Thesis)
- language
- German