Univ.-Prof. Dr. Gabriele Jutz
Gabriele Jutz is Professor of Film and Media Studies in the Department of Media Theory. Her current research interests include the history and theory of moving image-based art from experimental film, experimental animation and hybrid forms (moving images combined with painting, photography, performance, sculpture, etc.) to artists’ moving images (in a gallery or museum) as well as image/sound relations in audiovisual practices anchored in artistic contexts.
Since 2021 she has been a partner in the research project “Moving in Every Direction: Künstlerische Forschung als Beitrag zur Entwicklung aktueller Raumkonfigurationen für das bewegte Bild,” a research project funded by the Swiss National Science Foundation. Since 2020 she has worked as a partner with “Ecstatic Truth,” an international research network that organizes an annual symposium exploring the interface between animation and documentary. From 2015 to 2017 she participated in the International Research Network’s “Film and the Other Arts,” funded by the Arts & Humanities Research Council (AHRC). From 2016 to 2019 she was a key member of “RESET THE APPARATUS! A Survey of the Photographic and the Filmic in Contemporary Art,” a project funded by the Austrian Science Fund/PEEK that dealt with “obsolete” media and technologies in contemporary art practices.
In 2010, her book Cinéma brut. Eine alternative Genealogie der Filmavantgarde (De Gruyter) discussed experimental film practices that reject the usual tools of filmmaking: films made without the use of a camera, films made of found footage, and films that expand the limits of the film “performance” beyond what takes place on the screen.
In 2010, she was a Professor of Film Studies at Johann Wolfgang von Goethe University in Frankfurt am Main; and in 1991 at Freie Universität Berlin. She has lectured at the Universities of Vienna, Salzburg, Graz, and at Danube University Krems. From 2001 to 2003 she received a scholarship from the Austrian Science Fund to pursue her postdoctoral research (habilitation). From 1988 to 1994 she participated in a French-Austrian exchange program between the Austrian Academy of Sciences and France/CNRS (Centre National de Recherche Scientifique). In 1987 she received a three-year research grant from the Austrian Science Fund (FWF) to research Gender and Film. She finished her studies at Paris Lodron University of Salzburg in 1988 with a PhD on Fiction Film as a Source of Historiography. She received her MA (Lehramt) in History and Romance Studies in 1984 (University of Salzburg). In 1983 she received her Diplôme d’études approfondies (DEA) in film studies at University Paris 3 Sorbonne.
She is a member of several Director’s Boards: Synema – Gesellschaft für Film und Medien (Vienna); the Austrian Society of Semiotics; the Center for Avant-Garde Studies, University of Iceland; she is also the National Representative to the Executive Committee in the International Association for Semiotic Studies. She is a member of: NECS – European Network for Cinema and Media Studies; EAM – European Network for Avant-Garde and Modernism Studies; and of GfM – Gesellschaft für Medienwissenschaft.
Contact
Office Hours: by Appointment
Phone: +43-699 12108144
Email: gabriele.jutz[at]uni-ak.ac.at
Showroom: Gabriele Jutz
- title
- Aus der Form geraten, die Fassung verlieren.
- subtitle
- Was Batailles informe zu einer Theorie von Trash beitragen kann
- type
- Speech
- keywords
- Media Research, Arts, Georges Bataille
- texts
- Georges Bataille hat den Ausdruck „informe“ (formlos, gestaltlos, ungeformt) 1929 im „Dictionnaire Critique“ eingeführt. In diesem antiakademischen Wörterbuch, das sich dem Bizarren und Abweichenden, dem Wertlosen, Lächerlichen, Häßlichen und Populären widmet, schreibt Bataille über das informe: „So ist formlos nicht nur ein Adjektiv, das einen Sinn hat, sondern auch ein Ausdruck, der der Deklassierung dient [...].“ Demzufolge geht es nicht darum, der Form eine Anti-Form entgegenzusetzen, sondern mittlels des informe dem nachzuspüren, was die Reduktion von Wert und Bedeutung erst erzeugt. Explizit auf künstlerische Praktiken des 20. Jahrhunderts bezogen wurde Batailles Begriff im Rahmen der Ausstellung „L’Informe. Mode d’emploi“, die von Yve-Alain Bois und Rosalind Krauss 1996 im Pariser Centre Pompidou ausgerichtet wurde. Das Kuratorenteam versammelte Ausstellungsobjekte, die einen Prozeß der Deklassierung, Abwertung, Verminderung oder Herabsetzung, kurz des lowering in Szene setzen und dadurch systematisch einem Formlos-Werden zuarbeiten. Batailles informe wurde bislang nicht mit der gegenwärtigen Debatte um Ästhetik und Performativität in Verbindung gebracht. Nichtsdestoweniger besitzt das Formlos-Werden ein beträchtliches Potential für eine alternative Genealogie künstlerischer Praktiken, die dem Durchschlag des Materials zum Ausdruck verhilft. Diesem engen Ineinander von „informe“ und „(to) perform“ soll anhand von Beispielen aus bildender Kunst und Film nachgegangen werden. Zur Diskussion stehen John Lethams den Modernismus frontal attackierende, ironische Aktion „Still and Chew“ von 1966, Jack Smiths Underground-Kultfilm „Flaming Creatures“ (1963) und Cécile Fontaines witzig-respektloses „Overeating“ (1984) Das informe ist eine Herausforderung der „guten Form“, es erfüllt eine destabilisierende Funktion in Hinblick auf puristisch-formalistische Tendenzen in der Kunst. Der Fixiertheit auf das Optische setzt es eine Körperlichkeit entgegen, dem Bestehen auf hierarchischen Unterschieden eine Entdifferenzierung, dem Ewigkeitsanspruch die Vergänglichkeit und jeder ins Gefällige abgeglittenen Trash-Ästhetik einen harten Brutismus der Transgression.
- lecturers
- Gabriele Jutz
- title of event
- Theorie und Trash. Gestaltung und Unordnung
- organisers/management
- Universität der Künste, Berlin
- date, time and location
- date
- 2006-11-16 - 2006-11-18
- location
- Berlin (Deutschland)