Hon.Prof. Mag. Dr. Gabriele Jutz
Gabriele Jutz ist Honorarprofessorin für Film- und Medienwissenschaft der Abteilung für Medientheorie. Ihre aktuellen Schwerpunkte in Forschung und Lehre sind Geschichte und Theorie von moving image-based art, von experimentellem Film, experimenteller Animation und hybriden Formen (bewegte Bilder kombiniert mit Malerei, Fotografie, Performance, Skulptur usw.) sowie Bild/Ton Beziehungen in audiovisuellen Praktiken, die in künstlerischen Kontexten verankert sind.
Seit 2021 ist sie Mitarbeiterin des Projekts „Moving in Every Direction. Künstlerische Forschung als Beitrag zur Entwicklung aktueller Raumkonfigurationen für das bewegte Bild“ (Auftraggeber: Schweizerischer Nationalfonds). Seit 2020 ist sie Kooperationspartnerin von „Ecstatic Truth“, einem internationalen Forschungsnetzwerk, das jährlich ein Symposium zur Erforschung der Schnittstelle von experimenteller Animation und Dokumentation organisiert. Von 2015 bis 2017 nahm sie am internationalen Forschungsnetzwerk „Film and the Other Arts“ teil, das vom Arts & Humanities Research Council (AHRC) gefördert wurde und aktuelle Tendenzen kinematischer Intermedialität untersuchte. Von 2016 bis 2019 war sie als Key Researcher am PEEK-Projekt RESET THE APPARATUS! A Survey of the Photographic and the Filmic in Contemporary Art beteiligt, das „obsolete“ Medien und Technologien in der zeitgenössischen Kunst untersuchte.
Im Jahr 2010 erschien ihr Buch Cinéma brut. Eine alternative Genealogie der Filmavantgarde (De Gruyter). Es werden experimentelle Filmpraktiken diskutiert, die ohne die üblichen Werkzeuge des Filmemachens auskommen: Kameralose Filme, Filme aus vorgefundenem Material und cinema performances. 2010 war Gabriele Jutz Professorin für Filmwissenschaft an der Johann Wolfgang von Goethe Universität in Frankfurt am Main, bereits 1991 an der Freien Universität Berlin. Sie hatte zahlreiche Lehraufträge an den Universitäten Wien, Salzburg, Graz, der Wirtschaftsuniversität Wien und der Donau-Universität Krems inne. Von 2001 bis 2003 erhielt sie ein Charlotte Bühler-Habilitationsstipendium des Fonds zur Förderung der wissenschaftlichen Forschung. Von 1988 bis 1994 war sie im Auftrag der Österreichischen Akademie der Wissenschaften an einem Austauschprogramm mit dem Pariser Centre National de Recherche Scientifique/CNRS beteiligt. Von 1987 bis 1991 war sie Forschungsbeauftragte des Österreichischen Fonds zur Förderung der wissenschaftlichen Forschung zum Thema Gender und Film. Gabriele Jutz schloss ihr Studium 1988 an der Paris-Lodron-Universität in Salzburg mit einer Dissertation zum Spielfilm als Quelle der Geschichtsschreibung ab. Ihr Lehramtsstudium für die Fächer Geschichte und Romanistik beendete sie 1984. 1983 erwarb sie ein Diplôme d’études approfondies der Universität Paris 3 Sorbonne im Bereich Filmwissenschaft. Sie ist Vorstandsmitglied mehrerer wissenschaftlicher Vereinigungen: Synema – Gesellschaft für Film und Medien (Wien); Österreichische Gesellschaft für Semiotik; Center for Avant-Garde Studies, University of Iceland; sie ist auch nationale Vertreterin im Executive Committee der International Association for Semiotic Studies. Sie ist Mitglied von: NECS – European Network for Cinema and Media Studies; EAM – European Network for Avant-Garde and Modernism Studies; und der GfM – Gesellschaft für Medienwissenschaft.
Kontakt
Tel: +43-699 12108144
Email: gabriele.jutz[at]uni-ak.ac.at
Showroom: Gabriele Jutz
- Titel
- RESET THE APPARATUS!
- Untertitel
- A Survey of the Photographic and the Filmic in Contemporary Art
- Typ
- FWF PEEK Projekt
- Schlagwörter
- Kunstwissenschaften, Medienforschung, Artistic research, Fotografie, Film
- Texte
- Beschreibung
- Since the early 1990s, the use of so-called obsolete media and technologies has figured prominently in art practice and has become an important topic in art criticism. What is remarkable about this growing artistic interest in dated formats is the sheer range of inventiveness with which they are applied, bestowing upon them new and original uses. Furthermore, it is worth mentioning that the phenomenon of retrograde technicity is prominent today not only in art, but also in popular culture. Here, too, it is frequently paired with a non-normative use. “Retrograde technicity” is situated within the broader field of “obsolescence”, but clearly engages with the historicity of technological forms. At least three strategies have to be distinguished here: (1) A deliberate underuse of the “software”, including its misuse and/or modification (concerning all processes related to the photographic material or the film stock). (2) A deliberate underuse of the “hardware” (camera, projector), including their misuse and/or modification. (3) Photography and film by other (older, non-apparative) means. The return to “obsolete” media is not a rejection of the contemporary or a nostalgic turn to the past, but instead fulfills a critical function. As this phenomenon already existed in pre-digital times, the “reaction” argument is not a suitable explanation of the peculiarities of retrograde practices. The inclusion of historical examples should help us to think of retrograde technicity productively instead of reactively. The notion of “technology” itself applies to both the use of hardware and to basic bodily techniques, and hence is equally oriented towards the future and towards tradition. This dual-directionality further complicates the teleological logic frequently applied to the term. What photography and film have in common is that they are both based on a technical apparatus. Within the very framework of an apparatus-based medium, wherein a certain “appropriate” distance between the artist’s body, the camera and the pro-filmic event is respected, retrograde practices reject this spatial arrangement and explore the limits of this “rule”. There are several points where the critical potential of retrograde technicity becomes particularly apparent: (1) The artworks in question demonstrate that photography and film are not reducible to their physical properties and thus can challenge the concept of a medium. (2) By making media translation their basis, retrograde practices in art and popular culture remind us that there is no single direction and logic in which this transfer can proceed, and thus they represent a critical tool with regard to the logic of consumer society and its imperative to “update”. (3) Since all technical media today are digitizable, the computer takes on the role of a universal or convergence device. However, talking about a universal medium is far from unproblematic. (4) Photography and film are mediums that are not confined to the making of fine art, but are produced industrially. Consequently, these art forms became dependent on industrial decisions. Retrograde art practices show how media convergence, with its tendency to merge all media into one, leads to a reduction of choices and hence to an impoverishment of artistic practices. Assembling an international and trans-disciplinary team of artists and scholars, this arts-based research project will explore the widespread pursuit of photographic and cinematic devices from the viewpoint of “retrograde technicity” and will offer a way of (re-)interrogating the very idea of these media.
- Projektleitung
- Lissel, Edgar
- Projektpartner*innen
- Gabriele Jutz, Jukić, Nina
- Förderung
- FWF
- Förderkategorie
- PEEK
- Beteiligung
- FWF
- Auftrag
- Datum
- Datum
- 2016-03-01 - 2019-02-28
- Status
- beendet
- URL
- www.resettheapparatus.net