Univ.-Prof. MMag. Dr. Clemens Apprich
Clemens Apprich ist Leiter der Abteilung Medientheorie und des Peter Weibel Forschungsinstituts für Digitale Kulturen an der Universität für Angewandte Kunst Wien, wo er die Professor für Medientheorie und Mediengeschichte seit 2021 inne hat. Er studierte Philosophie, Kultur- und Politikwissenschaften in Berlin, Bordeaux und Wien. 2011 wurde er wissenschaftlicher Mitarbeit am Centre for Digital Cultures der Leuphana Universität Lüneburg, wo er von 2017 bis 2018 auch als Gastprofessor tätig war. Von 2018 bis 2019 war er Visiting Research Fellow an der Mel Hoppenheim School of Cinema der Concordia Universität in Montreal und von 2020 bis 2021 Assistant Professor in Medienwissenschaften an der Reichsuniversität Groningen. Apprich ist nach wie vor Gastwissenschafter am Centre for Digital Cultures, sowie affiliiertes Mitglied des Digital Democracies Institute der Simon Fraser Universität und des Global Emergent Media Lab der Concordia Universität. Seine aktuelle Forschung beschäftigt sich mit Filteralgorithmen und deren Einsatz in Verfahren der Datenanalyse sowie Methoden des maschinellen Lernens. Apprich ist der Autor von Technotopia: A Media Genealogy of Net Cultures (Rowman & Littlefield International, 2017) und hat, zusammen mit Wendy Chun, Hito Steyerl und Florian Cramer, das Buch Pattern Discrimination (University of Minnesota Press/meson press, 2019) veröffentlicht. Aktuell arbeitet er an einem neuen Buchprojekt zu Animated Intelligence (Amsterdam University Press, i.E.).
Kontakt
Sprechstunde: nach Vereinbarung
Tel: +43-1-71133-3550
Email: apprich[at]uni-ak.ac.at
Showroom: Clemens Apprich
- Titel
- Biopolitical Interventions in the Urban Data Space
- Typ
- Beitrag in Sammelband
- Schlagwörter
- Media and communication studies, bio-politics, Digital media, media activism, Energy research
- Texte
- Abstract
- Taking as a point of departure the acknowledgement that tactical media work has lost in importance over the past ten years, this paper addresses the question of divergent political, artistic, and cultural practices as they relate to the overall themes of activist media and biopolitics. Against this background, it is the modern city and its hybrid of physical and digital space that potentially offers new fields of action. With its architectural form overlaid by a large number of data streams, it could be the site of an entirely new aesthetics of crisis, criticism, and resistance. Vienna’s Public Netbase has been among the pioneering institutions in Austria and Europe who made the digital world accessible for critical media work, taking issue with surveillance and control in this data space. Looking back, it is possible to identify positions of interest and outline their relevance for a future artistic and cultural practice. This paper will focus on the art project Zellen Kämpfender Widerstand/Kommando Freiheit 45 (ZKW) as an exemplary intervention into symbolic spaces of dominance. This project was created as part of a critical engagement with the Austrian Year of Anniversaries 2005, where the biopolitical utilization of public space went hand in hand with historical representations of statehood. Looking back upon the work of Public Netbase makes it possible to create a context for the activist deconstruction of official imageries and biopolitical sign systems, while contributing to the debate on possible points of connection for tactical media work.
- Autor*innen
- Clemens Apprich
- Herausgeber*innenschaft
- Wolfgang Sützl, Theo Hug
- Verlage
- innsbruck university press
- Datum
- 2012
- Ort
- Austria
- ISBN/ISSN/ISMN
- 978-3-902811-04-2
- URL
- https://books.openedition.org/iup/1172
- erschienen in
- Titel
- Activist media and biopolitics
- Seiten
- 39–46
- Sprache
- Englisch