Sen.Sc. Mag.arch. Valerie Messini
Valerie Messini ist Architektin, digitale Künstlerin und Senior Scientist am Peter Weibel Forschungsinstitut für digitale Kulturen. Sie forscht nach dem Nichts und dem leeren Raum, mit digitalen Technologien untersucht sie Raum, Identität, Wahrnehmung und Interaktion. Ihre Doktorarbeit „void set – über die Leere im virtuellen Raum“ wurde zunächst von Peter Weibel betreut und nach seinem Tod von Clemens Apprich übernommen. Sie hat in internationalen Fachzeitschriften veröffentlicht und ihre Forschung auf mehreren Konferenzen in ganz Europa vorgestellt.
Im Jahr 2022 kuratierte sie die Ausstellung „Günther Domenig: Dimensional @ Heft/Hüttenber.
Seit 2022 lehrt sie das interdisziplinäre Seminar „OTHER MATTER Exploring Spatial and Curatorial Strategies with Augmented Reality“ an der Angewandten.
In den Jahren 2022-23 hat sie Designstudios am IKA-Institut für Kunst und Architektur an der Akademie der bildenden Künste Wien betreut. Von 2013 bis 2019 war sie als Senior Lecturer am ./studio3 – Institut für experimentelle Architektur, Universität Innsbruck, tätig, wo sie VR-Seminare und neue digitale künstlerische Strategien, mehrere Designkurse auf Bachelor- und Master-Ebene unterrichtete, Masterarbeiten betreute und zahlreiche Exkursionen und Veranstaltungen organisierte.
Sie schloss ihr Studium der Architektur an der Universität für angewandte Kunst (Studio Prix) in Wien im Jahr 2011 mit Auszeichnung ab. Sie arbeitete für internationale Architekturbüros (z.B. Coop Himmelb(l)au [AUT], Snohetta [NO], Flying Elephant Studio [IN]) als Designarchitektin und realisierte zusammen mit der Künstlerin Eva Schlegel mehrere großmaßstäbliche Installationen. Seit 2017 ist Valerie Ziviltechnikerin.
2018 gründete sie zusammen mit Damjan Minovski 2MVD, eine künstlerische Zusammenarbeit, die sich auf die Verbindung von Architektur mit Innovationen aus dem Bereich der digitalen Kunst und Technologie konzentriert.
Ihre Arbeiten wurden wiederholt in Galerien und auf Festivals gezeigt, u.a. im Angewandte Innovation Lab [AIL], auf der Vienna Design Week, bei aut. architektur und tirol in Innsbruck, beim GIFF – Genfer Internationales Filmfestival, Transart21 zusammen mit Laurie Anderson, MAK Wien, Venedig, Berlin und Barcelona beim Sonar+D Festival23.
Kontakt
Sprechstunde: nach Vereinbarung
Email: valerie.messini[at]uni-ak.ac.at
Showroom: Valerie Messini
- title
- Void Set
- subtitle
- About Emptiness in Virtual Space
- type
- Doctoral Dissertation
- keywords
- Digital Technologies, Digital Arts, Virtual Space, Phd, Void, Emptiness, Nothing
- texts
- Abstract
- The era we live in is deeply defined by the advancement of digitalization, coming alongside with abundance of information, resources, and technology. This, being available to individuals and businesses alike, does not only have a positive imprint on our society, but is also overwhelming. Currently, the omnipresence of digital interfaces and the overstimulation they engender, particularly social media, is often yielding a perception of digitalization as negative, dangerous, capitalist, surveillant, and as a disjunctive force alienating us from the “real” world. This research advocates for a reevaluation of digital environments as spaces that can foster soothing and beneficial experiences. It argues for the integration of digital virtuality with the physical world, harnessing virtual spaces to alleviate the overstimulation pervasive in contemporary society and to meet the escalating demand for tranquility and emptiness in our hyper-connected era. The research explores the confluence of digital virtuality and the conceptualization of the void within Western art and architecture throughout the 20th and 21st centuries. This interdisciplinary inquiry employs a blend of theoretical exploration elaborated in five papers as well as artistic and practical experiments to propose “virtual voids,” an experiential concept realized through immersive digital art works. Virtual reality, artificial intelligence, and augmented reality, are utilized to delineate how these technologies can effectively bridge the physical and digital realm, engendering a state of visual and sensory calmness through digital virtuality. The diverse theoretical framework departs from Weibels disappearance of the distance and media-centric perception, crosses Doesinger’s notion of bastard space and its differentiation of gaming vs. playing, which through the theory of affect (Deleuze, Guattari, Angerer) and Barad’s agential realism, leads to Butler’s performativity and Haraway’s posthumanism to reveal that digital design tools and processes, viewed through these theoretical lenses, inaugurate new possibilities for understanding identity beyond traditional human boundaries. The concept of the void in digital spaces, coupled with inquiries into the nature of “nothing,” catalyzes a paradigm shift in critical thinking about the world, positioning the void not as emptiness but as a space brimming with potential. Looking forward, this research invites further exploration of the ideological implications of digital nothingness. It raises questions about how these voids relate to capitalist consumption and production, and sheds light on the potential for art to challenge new forms of control imposed by digital technologies, of virtual spaces to transcend traditional power structures, and prevent new forms of exclusion by the development of non-ableist digital environments that integrate multiple sensory experiences. The hope is that such advancements would enhance accessibility and contribute to a comprehensive approach to inclusive societal knowledge formation and education.
- authors
- Valerie Messini
- editors
- Valerie Messini
- publishers
- Valerie Messini
- date
- 2024-09-13
- location
- Universität für angewandte Kunst in Wien, Wien, Österreich
- pages
- 278
- language
- English